VÄLKOMMEN TILL MALMÖ FF UNGDOM
Ger unga kraft att växa
MFF på besök hos Helander och Svanberg
2019-05-22 10:38

Många MFF-spelare har genom åren valt att ta steget ut till andra klubbar ute i Europa. Kontakten med tidigare spelare är av stor betydelse för Malmö FF och klubbens anställde Ola Gällstad var nyligen på besök hos Filip Helander och Mattias Svanberg i Italien.

Mattias Svanberg är en av de senaste spelarna som gått hela vägen från Malmö FF:s ungdomslag till A-laget för att därefter bli proffs i utlandet. Debutsäsongen i Bologna är snart avklarad och Svanberg är nöjd med sitt första år i den italienska klubben.

– Det har varit lite upp och ner som det ofta är i fotbollen, både för egen del och för laget. Men som helhet har det känts väldigt bra. Sedan har det varit speciellt att flytta utomlands och ha en egen lägenhet för första gången. Men jag har haft vänner och familj på besök och min flickvän bor tillsammans med mig. Det underlättar ganska mycket, säger Svanberg.

Viktigt att hålla kontakten

Ola Gällstad var tidigare ungdomsledare i Malmö FF och hade då hand om juniorerna. Han har sett spelare som Zlatan Ibrahimovic, Markus Rosenberg och Guillermo Molins flyttas upp till A-laget för att därefter prova vingarna som proffs i utlandet.

För Malmö FF är det viktigt att hålla kontakten med spelarna och att de ska känna sig som en del av föreningen även under sin tid i utlandet. Gällstad, numera projektledare i MFF, har därför haft i uppdrag att sköta den löpande kontakten med utlandsproffsen.

– Det ska aldrig bli så att en MFF-spelare som vänder hem hamnar i en annan svensk klubb och på frågan ”Varför valde du inte MFF?” svarar något i stil med ”De hörde aldrig av sig och det kändes naturligt att välja den här klubben som haft kontakt med mig sista året”, säger Ola Gällstad.

– Men jag har aldrig några diskussioner om kontrakt eller förslag på spelare till Daniel Andersson. Min roll är att hålla spelarnas koppling till Malmö FF levande.

"Nyfiken på hur det går där hemma"

Gällstad reste nyligen till Italien för att besöka Filip Helander och Mattias Svanberg i Bologna. Helander har spelat i den italienska klubben de senaste tre åren och Svanberg anslöt under sommaren 2018.

– När Ola var här så tog vi en lunch inne i stan och snackade om allt möjligt. Mycket handlar så klart om Malmö FF när vi träffas och man är nyfiken på hur det går där hemma och hur stämningen är i klubben, säger Svanberg.

– Jag tycker det är bra att man från Malmös sida skickar ner en representant till tidigare spelare. Det är bra att man har en dialog, även om det inte behöver vara på någon seriös nivå, och att man ändå håller kontakten och visar ett intresse.

SOMMARAKADEMIN 2023!2023-02-16 12:17
Nya riktlinjer Covid 192020-12-17 10:20