"Sommarfotbollen är ett populärt koncept"
2019-09-11 14:01
Det har varit en händelserik sommar för MFF Ungdom med välbesökta upplagor av sommarfotbollen och sommarakademin.

I år har det spelats sommarfotboll på åtta orter runt om i södra Sverige, däribland Åhus, Bjärred och Ljungby med ungdomar i åldrarna 7-13 år. Dessutom var det premiär för sommarfotbollen i Ystad.

– Det blev lyckat i Ystad där vi hade omkring 70 ungdomar som deltog, vilket är en bra siffra. Det blev väl mottaget och nu har vi lagt grunden för att bli ännu fler nästa år. Det är tillsammans med våra sommarakademier ett lyckat och väldigt roligt koncept och vi märker att det fortsatt är populärt. Totalt hade vi omkring 1 400 deltagare, alla åldersgrupper inräknade, och jag vill ge en eloge till våra samarbetsklubbar och tränare som gjort ett fantastiskt jobb, säger Per Ågren, sportchef MFF Ungdom.

Parallellt har Sommarakademin pågått på Stadionområdet under totalt tre veckor.

– I grunden går det ut på att erbjuda en form av meningsfull fritid med möjlighet att träffa nya kompisar och i Malmö FF satsar vi naturligtvis på fotboll. Sommarakademin varar i tre veckor, först med fjärdeklassare, sedan med femte- och sjätteklassare. Feedbacken vi fått är att alla varit nöjda, att de lärt sig nya övningar och en del annat nyttigt att tänka på både på planen och vid sidan av, säger Per Ågren.

Fina resultat i Crowne Plaza Elite Cup

MFF:s ungdomslag har även spelat ett flertal turneringar runt om i Sverige och ute i Europa. I slutet av augusti spelade tre lag, med spelare födda 2005-2007, Crowne Plaza Elite Cup i Köpenhamn.

– Det är en turnering som håller hög kvalité med mestadels danska lag, i år deltog även bland annat holländska Ajax och belgiska Anderlecht. Alla våra lag vann sina grupper och 05-laget gick dessutom till final men förlorade tyvärr på straffar, säger Per Ågren.

– Att spela de här turneringarna och se att vi gör bra ifrån oss är ett kvitto på att vi ligger långt fram jämfört med våra konkurrenter. Vi för matcher och visar prov på det vi vill se som tränare med trygga spelare som vill behandla bollen väl och spela sig ur olika situationer.