Glad Påsk!
2020-04-09 11:00

Vi är inne i den mest underliga försäsong vi har varit med om och det värsta är att vi tyvärr inte vet när den tar slut…

Men solen skiner, våren är runt hörnet och någonstans tar eländet slut. Det är vi övertygad om, så vi får hålla ut!

Stockholms Fotbollsförbund kom igår med nya besked till sina klubbar, efter kontakt med Folkhälsomyndigheterna, om att det nu var ok att spela tävlingsmatcher igen.

Kärnan i det budskapet och beslutet var att de inte såg någon skillnad mellan att spela träningsmatch eller tävlingsmatch.

I min värld har de en poäng i att själva matchen är ungefär detsamma oavsett om det spelas om poäng och tabellplacering eller bara är en träningsmatch.

Men jag tycker att de glömmer en annan viktig del och det är deltagarna i matchen. Om det är seriespel kan det finnas både föräldrar och spelar som till varje pris vill vara med i matchen. Likaså kan tränare lockas av att uppmuntrar halvsjuka spelare att vara med. Detta slipper man till större delen om det är ”bara” träningsmatch.

Det allra viktigaste i det förtroende vi fått från myndigheterna är att var och en tar ansvar, exempelvis genom att inte komma till träning eller match om man har det minsta symptom.

Vidare att vi som är friska och är där vid träning och match ändå försöker att hålla den ”sociala distansen” och stannar utomhus hela tiden.

Gör vi det kan vi förhoppningsvis fortsätta att träna och spela matcher under epidemin.

Vi kommer sätta upp skyltar vid plan 9 och 10 också som förtydligar budskapet och vädjan till föräldrarna att inte hänga runt planen när det är match och träning utan istället passa på och ta en promenad eller fixa ett ärende. Om inte våra föräldrar respekterar den ”sociala distansen” får vi efter påpekande till dem komma överens med motståndare och domare om att bryta matchen om vi inte kan hålla nere antalet spelare/tränare/domare/åskådare till <50 vid planen.

Efter helgen får vi se om Stockholms beslut får påverkan på Skånes FF och deras syn på matcherna. Till er som spelar i helgen lycka till!

Det viktigaste av allt är att ni tar hand om er och era familjer, håller er friska och njuter av helgen. Så ses vi igen efter påsken!