”Ett kvitto på att MFF Ungdom håller hög nivå”
2019-06-24 11:24
Malmö FF:s P14- och P15-lag kammade hem segern i Halör Invitational. Ett kvitto på att föreningens ungdomsverksamhet håller en hög nivå, säger Per Ågren, sportchef MFF Ungdom.

MFF:s ungdomslag har en intensiv sommar framför sig med flera turneringar inbokade, både i Sverige och runt om i Europa. Tidigare i juni avgjordes Halör Invitational i Skanör där Malmö FF tog hem segern i åldersklasserna för pojkar födda 2004 och 2005. Dessutom reste P13-laget nyligen till Sardinien för att spela Manlio Selis Cup där Paris Saint-Germain, Juventus och Benfica fanns med bland de deltagande klubbarna.

– Väldigt roligt att nå de framgångarna i Skanör och på Sardinien spelade vi många jämna matcher, vilket visar att vi är på samma nivå som de bästa ungdomslagen i Europa. Men vi åkte tyvärr ut mot Atalanta, som senare vann hela turneringen, säger Per Ågren.

Värdefull erfarenhet

Att spela turneringar ute i Europa ger värdefull erfarenhet för de unga spelarna, både på och utanför planen.

– För många av killarna är det kanske första gången man åker utomlands och de växer mycket genom att få ta ansvar för sig själva framför allt utanför planen. Och på planen får de spela mot lag med olika spelstilar, vilket är lärorikt.

– I Malmö FF vill vi alltid vinna, det är ambitionen hos både tränare och spelare. Men vi pratar också mycket om utveckling av unga spelare och vikten av att ha vinnarskallar i föreningen och vad som kännetecknar en sådan. Det är inte att slå näven i ett avbytarbås eller sparka omkull en vattenflaska efter en match. För oss är en vinnarskalle exempelvis att man lägger sig i tid dagen innan match, att man äter en ordentlig frukost och kommer i tid till samlingen. Under match innebär det att man följer instruktioner, har mod och gör andra lagkompisar bättre. Helt enkelt att man tar ansvar och föregår med gott exempel.

"Jag vill påstå att vi är ganska unika"

Ute på planen handlar det om att jobba med små detaljer som inte alltid ger resultat på kort sikt men som gynnar individen och föreningen i det längre perspektivet, berättar Per Ågren.

– Vi kan ta inkast som exempel; många ungdomstränare säger åt sina spelare att kasta bollen längs med sidlinjen för att minimera risken att tappa bollen och åka på en farlig omställning. Vi uppmuntrar i stället att kasta bollen inåt i planen till en mittfältare. Man kan tappa bollen en, två eller till och med fem gånger. Men den sjätte gången har man löst uppgiften och blir då även en skickligare spelare.

– Det kanske känns tufft i början när man inte lyckas och följden blir att man släpper in ett mål. Men på sikt växer spelarnas självförtroende, de blir skickligare spelare och bättre förberedda när det väl är dags för seniorfotboll. På det området vill jag påstå att vi är ganska unika.