MFF P19 tog hem segern i SPAX Cup
2019-06-11 12:00
Malmö FF gick segrande ur den internationella ungdomsturneringen SPAX Cup efter vinst mot Fortuna Düsseldorf i finalen.

Turneringen arrangerades i tyska Ennepetal, knappt tre mil söder om Dortmund. MFF:s P19-lag gick obesegrade genom gruppspelet efter två vinster och en oavgjord match.

Under måndagen var det dags för slutspel och i semifinalen besegrades danska FC Midtjylland med 2-1. I finalen ställdes MFF mot tyska Fortuna Düsseldorf och vann till slut med 2-0 efter mål av Yahya Kalley och Aleksander Nilsson.

– Det känns helt fantastiskt att vinna en turnering av den här kalibern. Det var många bra lag med och efter slutsignalen märkte man på både spelare och ledare att det betydde otroligt mycket, säger Mats Engqvist, ansvarig för MFF P19.

– Vi hade med oss 20 spelare, alla har fått speltid och startat några matcher. Jag tycker absolut att Amel Mujanic är turneringens bästa spelare, han gjorde det fantastiskt bra. Det är en spännande spelare för framtiden.

Utöver Malmö FF deltog Huddersfield Town, FC Midtjylland, SV Werder Bremen, Fortuna Düsseldorf, Sampdoria, FC St. Pauli och TuS Ennepetal i turneringen.

Laguppställning mot Fortuna Düsseldorf

Lamin Sarr, Albin Sundgren, Aleksander Nilsson, Patriot Sejdiu, Yahya Kalley, Noah Eile, Melker Nilsson (David Edvardsson), Amel Mujanic, Linus Borgström, Johan Rapp, Amin Sarr.