Asterhed lämnar uppdraget som tränare i MFF P17
2019-08-23 13:33
Robin Asterhed har varit verksam i Malmö FF de senaste tolv åren. Nu lämnar han uppdraget som tränare i föreningens P17-lag för en ny utmaning på andra sidan sundet.

Efter fyra år som tränare för Malmö FF:s P17-lag, ett uppdrag han delat med Max Westerberg, och drygt tolv år totalt i föreningen har Robin Asterhed nu bestämt sig för att anta rollen som assisterande tränare för FC Köpenhamns P19-lag.

– Jag är inne på mitt 13:e år här i MFF, vilket är mer än en tredjedel av mitt liv. Det är blandade känslor eftersom jag trivts väldigt bra här, men det ska samtidigt bli väldigt kul och spännande att ta steget till något helt nytt. Jag kommer att vara assisterande tränare i FC Köpenhamns P19-lag med fokus på spelidé och individuell träning, vilket känns som en intressant roll, säger Robin Asterhed.

Robin Asterhed har fått uppleva en hel del under sina år i Malmö FF men lyfter fram två ögonblick som stuckit ut lite extra.

– Det var en riktigt häftig känsla när Mattias Svanberg var med och sköt hem guldet mot Falkenberg 2016, med både mål och assist. Han är en av de första spelare jag jobbat med som verkligen slog sig in på seniornivå på riktigt. Den känslan kommer att leva kvar länge, liksom den när Hugo Andersson gjorde mål mot Trelleborg på Stadion förra året. Det har varit otroligt häftigt att följa dem och alla andra spelare eftersom man sett hur hårt de jobbat, deras vilja att utvecklas och hur nyfikna de varit.

Robin börjar sin nya tjänst i september och berättar att han kommer ta med sig mycket från sin tid i Malmö FF.

– Det är ohållbart att vara på samma arbetsplats i tolv år om man inte tycker om de människor man jobbar med. Det finns väldigt bra förutsättningar att utvecklas i MFF, mycket kunskap och alltid någon man kunnat bolla idéer med. Det är klart att de relationerna har betytt väldigt mycket och inställningen som finns i föreningen, att ständigt bli bättre, är något jag kommer ta med mig.